محمدمهدی طهرانچی در مورد آمایش رشتهها در این دانشگاه و برنامههای خود در این زمینه توضیح داد: از یک سال پیش اقدامات گسترده ای را در حوزه آمایش رشتهها آغاز کردهایم.
طهرانچی تصریح کرد: سند آمایش رشتهها و وضعیت آنها در سطح استانی و ناحیهای آماده شده است و برای همه واحدها در راستای تحقق ماموریت گرایی که در شرح وظایف هر دانشگاهی بر آن تاکید شده، ارسال کردهایم.
رئیس دانشگاه آزاد ضمن بیان اینکه آمایش رشتههای مقاطع تحصیلی مختلف موضوعی بسیار جدی، مورد نیاز و واجب است، تاکید کرد: باید توجه داشت که آمایش رشتهها اقدامی داده مبنا است و در همه مراحل این کار باید این موضوع را در نظر داشت و همین نکته کار آمایش را به موضوعی مهم و حساس تبدیل کرده است. نمیتوان بدون اطلاعات کافی و بررسی همه جانبه از منطقه، نیازهای صنعت و جامعه دست به آمایش زد.
او افزود: دانشگاه آزاد اسلامی با آگاهی به ضرورت تحقق آمایش رشتهها، در این زمینه پیشگام بوده و همچنان به این پیشگامی ادامه میدهد.
طهرانچی با بیان اینکه بحث آمایش رشتهها را نباید با حذف، افزایش یا کاهش واحدهای دانشگاهی اشتباه گرفت، توضیح داد: وقتی از آمایش رشتهها در واحدهای دانشگاهی گوناگون که هر کدام در منطقه و جغرافیای خاصی قرار دارند و مشمول نیازهای متفاوتی از نظر صنایع و اجتماع خود میشوند، حرف میزنیم، هدف این نیست که مثلا یک واحد دانشگاهی را در شهر یا استانی حذف کنیم یا الزاما به معنای افزایش واحدی جدید در یک شهر هم نیست. معنای آمایش رشتهها و ساماندهی دانشگاه ها در آموزش عالی، ماموریت بخشی به واحدهای دانشگاهی است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: دنیا فناورانهتر و پیچیدهتر میشود و ما نیز به عنوان کشوری که در علوم مختلف سرآمد هستیم، باید بهنگام رشتههای دانشگاهی خود را به روزرسانی کنیم تا نیازهای تازه کشور متناسب با پیشرفتهایی که در آن اتفاق میافتد برطرف شود.
طهرانچی تاکید کرد: در شرایطی که فناوری به سرعت رشد میکند، ما باید به کمک دانشگاههای کشور و دانشگاهیان، آن موارد بدیعی که برای ادامه کار و پیشبرد اهداف مورد نیاز است را بر طرف کنیم.
استاد تمام رشته فیزیک دانشگاه شهید بهشتی در ادامه اظهار کرد: من معتقدم اشکالی که امروز برای ما وجود دارد در رشتههای یکسان و غیرمتعلق به زیست بوم است. شناخت زیست بوم اهمیت بسیار بالایی دارد و در تصمیم گیری پیرامون موضوعات گوناگون به کار میآید.
رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه آمایش رشتههای دانشگاهی باید بر اساس زیست بوم هر منطقه صورت بگیرد، تصریح کرد: ابتدا باید زیست بوم را شناخت و بر اساس آنچه از شناخت حاصل شده میتوانیم دست به آمایش رشتههایی که در هر بومی ارائه میشود بزنیم. در این صورت است که آمایش رشتهها صرفا به معنای حذف یا اضافه کردن رشته دانشگاهی یا راه اندازی واحدی تازه نخواهد بود بلکه آمایش رشته نیازهای زیست بومهای متفاوت کشورمان را برطرف خواهد کرد و به این ترتیب منجر به ترقی آموزش عالی و اثرات آن در پیشرفت کشور خواهد شد.
نظر شما